10 dingen die je over Amerika moet weten

30 juli 2017 - Geel, België

Mijn trip in de Verenigde Staten zit erop. Als ik hierop terugkijk kan ik zeggen dat ik zoveel meer heb gedaan en meegemaakt dan ik ooit heb durven dromen. Ik ben in meer dan 8 staten geweest, met een meisje dat ik amper ken. Maar dat meisje is een echte vriendin voor me geworden die ik zeker en vast nog terug zal zien.

Ik heb geproefd van het échte Amerika. Ik heb niet enkel datgene gezien wat de meeste toeristen zien. Ik heb leren linedancen, ben mee naar een baseball wedstrijd geweest, heb gefeest, ben naar de kerk geweest en ik heb prachtige, maar ook rare dingen gezien.

En het zijn die dingen die ik graag in deze laatste blogpost wil opsommen. Laat ons zeggen: 10 typische Amerikaanse dingen die de meesten van ons niet weten. Here we go:

1. In het zuiden van de VS spreken ze niet met dat typisch accent.

Nee, dat is enkel iets voor in de films. De mensen daar hebben ook niet allemaal een paard, maar zij wonen net als ons in een gewoon huis en rijden met een wagen.

2. Er leven geen indianen in indianenstammen.

Ze worden Native Americans genoemd en wonen in reservaten. Ze hebben hun eigen stuk land en wonen meestal in trailers (caravans). Ze verdienen geld door onder andere (dure) souvenirs te verkopen aan toeristen.

3. Cactusjes in potjes zoals in het tuincenter? Nope.

Ik heb cactussen gezien met een lengte van meer dan 3 meter. Cactussen in Arizona worden tot wel 4 verdiepingen hoog.

4. Amerikanen houden van tattoos, piercings en afgeschoren haar.

Waar ik ook maar kwam, elke keer kreeg ik wel van iemand te horen dat ik een geweldig kapsel heb, piercings die ze nog nooit hebben gezien (vooral die boven mijn lip) en mooie tattoos heb. Sommigen vonden ze zo geweldig dat ik gratis drankjes kreeg in de bar.

5. Amerikanen eten alles als ontbijt.

Boterhammekes met choco? Vergeet het maar. Overschot van taco's, bbq, rijst ... Een nuchtere maag of niet, ze eten alles.

6. Geen snotneuzen in bars en discotheken.

Vanaf een bepaalde tijd (20 à 21 uur) mag je enkel binnen als je 21 jaar oud bent. Je moet je ID telkens laten zien als je wil binnenkomen. Dit is om de werkoverlast van de werknemers te verlagen, aangezien je pas mag drinken vanaf je 21 bent. Zo moeten ze niet telkens je ID vragen.

7. Amerikanen zijn open, sociaal en gastvrij.

"Hey, how are you doing?" vraagt elke Amerikaan als je in een winkel of bar binnenkomt, aan de security op de luchthaven, in de taxi, aan het tankstation ... overal. Ze willen weten hoe het met je gaat, tonen interesse in je leven (zeker als je van Europa bent), en willen bevriend met je zijn. Oké, ze zijn niet allemaal zo, maar waar wel?

8. Alles is echt ver weg van elkaar.

Wat op Google Maps dichtbij lijkt (zoals van Antwerpen naar Oostende) is in de VS niet zo. Wil je naar een andere mooie plek, moet je hiervoor al zeker 5 a 6 uur rijden.

9. Belgen kunnen nog leren van Amerikaanse entertainment tijdens sportwedstrijden.

Wat gebeurt er tijdens de pauze van een Belgische voetbalmatch? Niet veel. Ga dan maar eens naar een baseball wedstrijd of football wedstrijd in de VS. Vervelen? Nee hoor. Camera's die op mensen in het publiek gericht zijn en vervolgens verschijnen op een megagroot televisiescherm in het stadion. Spelletjes en kleine wedstrijden die worden gehouden, muziek die wordt afgespeeld, niemand verveelt zich tijdens de pauze. Tijdens een baseball wedstrijd dacht ik soms wel bij mezelf "crazy Americans", want ze doen echt alles om op het televisiescherm te komen.

10. Voor de rest kan ik zeggen dat de gele schoolbussen echt zijn (zoals in de Simpsons), alles in het zuiden is gefrituurd (zelfs tomaten en bonen) en Amerikanen zijn fier op hun vaderland.

Een kleine tip als je zelf naar de VS gaat: ga zeker eens naar Walmart, mijn favoriete winkel. Ze verkopen echt alles, dingen die wij niet kennen. En het is goedkoop.

Kort samengevat: I had the time of my life and that's for sure.

Yasmine